Sijaiset eivät halua välttämättä palata yksikköön, jossa ei saa perehdytystä. Kuva: Kirsi Tuura

Keikkalainen tietää vain sen, mitä ohjeet kertovat

Sijaiset tarvitsevat selkeät perehdytysohjeet.

”En mene enää sinne. Siellä ei saa mitään perehdytystä.” Kolmisen vuotta sitten sijaisia välittävän Seuturekryn työntekijät kuulivat toistuvasti nämä lauseet keikkalaistensa suusta. Sijaiset alkoivat puhua entistä enemmän siitä, mitä he haluaisivat tietää keikalle mennessään. Seuturekry kuunteli. Perehdytystoiveet olivat pitkälti arkisia.

– Sijaiset toivoivat saavansa yksikön päivärytmin paperille kirjoitettuna, tärkeät puhelinnumerot, tietoa asukkaiden sairauksista, tavoista ja liikkumisesta sekä tiedon, pidetäänkö ovet lukossa ja missä on vessa, listaa Seuturekryn asiakkuuspäällikkö Päivi Penttinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Yritys alkoi kysellä asiakkailta sijaisten perehdytyksestä ja ohjeistaa asiakkaita entistä tarkemmin. Ensin osa asiakkaista kommentoi, etteivät ole tulleet juuri ajatelleeksi asiaa, mutta heillähän on perehdytyskansio.

– Silloin kysyimme, kuinka moni vakityöntekijöistä on lukenut ­kansion ja milloin kansio on viimeksi päivitetty, Penttinen kertoo.

Kävi ilmi, että kansioiden päivityksestä oli jo aikaa.

Sittemmin perehdytysohjeet ovat parantuneet – ja samalla sijaisuuskokemukset.

– Ei voi tosin olettaa, että pelkkä lappu riittää aina. Yksiköiden on hyvä ohjeistaa sijaisille myös, keneltä voi kysyä apua, toteaa Seuturekryn palveluvastaava Minna Markkula.

Seuturekry järjestää asiakkailleen tänä syksynä ensimmäiset esimiespäivät. Perehdytys on niissä yhtenä aiheena. Yritys on pyytänyt yksiköiltä perehdytysohjeita ennen tapahtumaa.

– Meidän on tarkoitus varmistaa, että kaikki todella tekevät perehdytysohjeet, Penttinen sanoo.

Moni asiakas on jo lähettänyt ohjeet. Penttisen ja Markkulan mielestä ne ovat olleet hyviä.

Tavoitteena on, että vastaisuudessa sijainen saisi perehdytysohjeet etukäteen sähköpostitse. Nykyään ohjeet annetaan vasta keikalle saapuessa.

Suurin osa Seuturekryn välittämistä sijaisuuksista on yhden työvuoron keikkoja. Yritys välittää sijaisia Hämeessä, Pirkanmaalla, Uudellamaalla ja Satakunnassa. Vajaa 90 prosenttia sijaistilauksista on hoitoalan töitä.

Päivi Penttinen ja Minna Markkula painottavat, että sijaiset eivät halua välttämättä palata yksikköön, jossa ei saa perehdytystä ja hyvää vastaanottoa.

– Vastaanotto on hirveän tärkeä lyhyissäkin sijaisuuksissa. Jos vastaanotto on hyvä, sijaisten saaminen jatkossa on helpompaa, Markkula sanoo.

Seuturekryn asiakkaissa on yksiköitä, joilla on sijaisten keskuudessa hyvä maine. Niihin voi saada sijaisen pitkähkönkin matkan takaa. Joihinkin yksiköihin on vastaavasti vaikeampi löytää sijaisia.

Seuturekryn omistajia ovat Forssan seudun hyvinvointikunta­yhtymä, Forssan kaupunki, Eteva-kuntayhtymä ja KuntaPro Oy.

Teksti Emmi Oksanen

Lue myös:

Hyvä perehdytys vaatii aikaa ja halua

Mainos
Mainos