Korona toi digiloikan eskariin – Miten esiopetus onnistui etänä?

Varhaiskasvatuksen opettajat kaipasivat etäaikana esikouluikäisille sopivaa digimateriaalia.

Kuvateksti
Moni eskarilainen oli koronakeväänä 2020 kotihoidossa, sillä sitä suositeltiin kaikille, joille se vain oli mahdollista.
Kuva: iStock

Moni esikouluikäinen oli ensimmäisenä koronakeväänä pois päiväkodista, kun kotiin jäämistä suositeltiin kaikille, joille se oli mahdollista. Eskareissa tehtiin silloin ennennäkemätön digiloikka, joka vaati varhaiskasvatuksen opettajilta luovuutta.

Vaka-opettaja, sosionomi Sirpa-Marja Sarén teki kokemuksista opinnäytetyön ylempään amk-tutkintoonsa.

”Materiaalipankki hyödyttäisi paljon. Nyt opettajat etsivät sopivaa digimateriaalia sieltä täältä eri hakusanoilla. Siihen kului paljon aikaa. Jonkin verran oli käytössä eskarikirjaan liittyvää valmista materiaalia.”

Sarénin kyselyyn vastasi kymmenen vaka-opettajaa ja osa heistä osallistui innopajaan, jossa mietittiin sopivaa materiaalia yhdessä Otavan edustajan kanssa.

Opettajat kaipasivat kieleen, matematiikkaan sekä motorisiin harjoitteisiin liittyviä tehtäviä. Vastaajat toivoivat myös pelillisiä sisältöjä, kuten luontoon ja ympäristöön liittyviä pelejä. Digimateriaalin pitäisi sisältää myös ohjeita ja vinkkejä opetustilanteisiin.

Opettajat arvostivat materiaalissa selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä – eivätkä kaivanneet turhaa hifistelyä.

Esiopetus on velvoittava, vaikka ohjeistuksia sen toteuttamiseksi etänä ei ollut. Opetushallitus teki 2021 suosituksen, jossa se kehotti toteuttamaan varhaiskasvatusta poikkeusoloissa myös etäyhteydellä.

Sarén työskentelee Pilkkeen tiedepäiväkoti Oivalluksessa Vantaalla. Hän piti etäaikana omalle esiopetusryhmälleen puolen tunnin opetustuokion joka aamu kello 9.

”Se sujui yllättävän kivasti. Yllätyin, miten läheinen kontakti videopuheluissa syntyi. Yleensä jumppasimme ja pelasimme yhdessä jotakin peliä. Askartelimme muun muassa juomapulloista soittimia ja esittelimme unilelumme. Puoleen tuntiin mahtuu aika paljon.”

Eskarilaiset tarvitsivat vielä vanhempien tukea koneen kanssa – ja kotoa piti löytyä laite.

”Lapset ovat ihmeen hyviä tietokoneen kanssa. Siellä vaihdettiin jo taustakuvia. Korona-aikana oli tärkeä nähdä toisia, jotta yhteisöllisyys säilyi. Opetushetki toi myös rytmiä päivään.”

Sarén käytti Teamsia ja laati sen käytöstä ohjeet Pilke-päiväkotien kollegoilleen.

Hän hyödynsi opetuksessa esimerkiksi Ylen lasten jumppia, Oppi ja Ilon ilmaispelejä, Heurekan ja seurakunnan sivuja. Askarteluohjeita hän etsi Pinterestistä.

”Poikkeustilanteisiin on hyvä varautua varsinkin, kun korona jyllää yhä. Koronakevät opetti paljon. Digimateriaaleja voi hyvin käyttää lähiopetuksessakin.”

Sirpa-Marja Saren askartelee tipua kannettavan tietokoneen edessä etäyhteydellä.
Sirpa-Marja Sarén opastaa pääsiäistipun askartelussa etäyhteydellä. Kuva on hänen kotialbumistaan.

Sirpa-Marja Sarénin etäopetustuokioita keväältä 2020:

25.3.

Kuulumiset, harjoitellaan viikonpäiviä (viikonpäiväruno), käydään läpi aikaa ja avaruutta (demonstraatio), läksyksi kelloaskartelutehtävä.

26.3.

Kissajumppa (video), kuunnellaan uusi eskarisatu, käydään läpi kevään merkkejä. Siemenen istutus (demostraatio), läksyksi kirjan tehtävä ja siemenen istutus.

27.3.

Läksyn läpikäyminen (lempiruuat). Kelloharjoittelut (tasatunnit). Keskustelimme koronaviruksesta ja kuuntelimme koronasta kertovan laulun ”Pese kädet”. Läksyksi kirjan tehtäviä (oman huoneen pohjapiirustus, Lillin kotikolo).