Työtehtävässä tarvittava koulutus määritellään tehtävästä käsin ja tehtävän edellyttämän osaamisen näkökulmasta.
Määriteltäessä tulee ottaa huomioon työtehtävän painotukset lähiesimiehen työn sisällössä, eli paljonko työstä on kliinistä hoitotyötä, hallintoa tai johtamis- ja kehittämistyötä.
Tehtäväkuvauksen kautta määrittely asettaa vaatimukset myös edellytettävälle koulutukselle.
On hyödytöntä lähteä pohtimaan kliinisen osaamisen ja maisteritutkinnon vertailtavuutta tai soveltuvuutta paremmin tai huonommin johonkin tehtävään. Molemmilla on oma arvokas merkityksensä työyhteisöissä.
Koulutus tuo aina uuden näkökulman ja lisää henkilön valmiuksia, osaamista ja kykyä soveltaa ja hyödyntää tutkittua tietoa.
Toisaalta, informaali oppiminen (työssä oppiminen) on vasta viimevuosina saanut sille kuuluvaa arvostusta.
Marja-Kaarina Koskinen
tutkimuspäällikkö
Julkaistu Tehy-lehdessä 5/2010