Vain joka kolmas sairaanhoitaja uskaltaa puuttua potilaan tai asiakkaan hoidossa havaitsemiinsa epäkohtiin. Silti 84 prosenttia on sitä mieltä, että hänen tulee puuttua, jos havaitsee epäasiallista käytöstä tai toimintaa.
Suomen Sairaanhoitajaliitto on selvittänyt jäsenkyselyllä sairaanhoitajien ja alalla johtotehtävissä työskentelevien valmiuksia puuttua hoitotyössä asiakkaaseen tai potilaaseen kohdistuvaan epäasialliseen toimintaan. Lisäksi tarkasteltiin, millä tavoin haastavia tilanteita käsitellään työyhteisöissä.
Epäasialliseksi toiminnaksi hoitotyössä luokitellaan esimerkiksi se, jos potilaan tai asiakkaan omaa tahtoa tai yksityisyyttä ei kunnioiteta. Tällaista toimintaa oli päivittäin tai viikoittain havainnut kyselyyn vastanneista 37 prosenttia.