Lapsen varhaiset oivaltamisen kokemukset ja onnistumisen hetket tukevat myöhempää kouluopetusta.
– Moni pelkää, ettei osaa itse luonnontieteitä tarpeeksi, mutta tärkeintä on heittäytyä tilanteeseen. Tyttäreni ihmetteli, mitä jääkimpaleelle tapahtuisi sisällä. Otimme sen kotiin ja seurasimme, miten se vähitellen suli pesuvatiin.
Vartiainen on huomannut, että pienten kanssa toimii leikillisyys, tarinat ja roolileikit yhdistettynä tutkivaan otteeseen. Usein hedelmällistä on lähteä liikkeelle lapsen omista kysymyksistä.
– Ei haittaa, vaikkei aikuinen osaisi vastata puoleenkaan kysymyksistä. Tärkeätä on luoda tunne, että on ok kysyä ja miettiä yhdessä, miten tietoa voisi löytää. Kysymisen iloa ei saa tukahduttaa.
Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen lasten tiedekerhot ovat valtavan suosittuja. Siitä lähti ajatus luoda Jippo-virtuaalikerho, jonka tehtäviä voi ratkoa päiväkodissa tai kotona vanhempien kanssa.
Virtuaalikerhosta kehitetään myös kansainvälistä vientituotetta.
Virikettä päiväkotien tiedekasvatukseen StarT-materiaalipankki: https://bitly.fi/hHHi7