”Työpaikalla istuva hoitaja ei tee mitään” – Tämä lause paljastaa, ettei puhuja tunne hoitotyötä

Olen välillä kuullut potilaan tai vierailijan suusta, ettei minulla voi olla kovin kiire. Perusteluna on ollut, että minut on nähty taukohuoneessa tai kansliassa istumassa ja juoruilemassa. Selvennän mielelläni havainnon tekijälle asiaa.

Kuva: Canva

Hoitajien kanslia on monitoimitila, jossa sattuu ja tapahtuu monenlaista. Ikkunan läpi voi nähdä, miten keskustelen kollegoideni kanssa. Menossa voi olla potilasraportti tai hoidollisen haasteen ratkaisutilanne. Ja kyllä. Joskus kerron työkavereille jonkin henkilökohtaisen jutun muun työn lomassa.

Hoitotyö ja sen tukipalvelut ovat pitkälle digitalisoituja. Työssä tarvitsemani potilas-, lääke-, laboratorio-, kuvantamis- ja ajanvaraustietojärjestelmä löytyvät kanslian tietokoneelta. Lisäksi käytän muun muassa tilausohjelmia, raportointityökaluja, hoitotyön tietokantoja, verkkokoulutusmateriaaleja ja työvuoronsuunnittelujärjestelmää. Tämä on yksi syy siihen, miksi istun yhä pidempiä aikoja näyttöpäätteen edessä.

Kansliassa on yleensä oltava ainakin yksi hoitaja, joka reagoi muuttuviin työtilanteisiin, suunnittelee uudelleen moniammatillisen työtiimin aikatauluja ja vastaa puhelimeen. Toinen kansliassa oleva hoitaja voi odottaa hoitotapaamisen alkua, osastolle tulevaa potilasta tai potilaidensa laboratoriotuloksia.

Taukohuoneessa ehdin olla harvoin, vaikka tauot on sovittu työsopimuksessani työnantajan kanssa. Aika usein käy niin, että päästyäni taulle, nousen vastaamaan hälytyskelloon, potilas huhuilee ovelta apua tai hänen läheisellään on kysyttävää, joka ei voi odottaa. Silloin tauko voi jäädä pitämättä tai yritän jatkaa sitä myöhemmin.

Harmittavan usein myös tauoilla puhutaan työjärjestelyistä, työvuoroista ja potilaiden voinnista. Toivon, että osaisimme tunnollisemmin rentoutua ja palautua hetken usein varsin hektisestä hoitotyöstä.

Valitettavasti kuulen usein sivukorvalla kahvilassa tai luen sosiaalisesta mediasta havaintoja, joiden mukaan hoitajat ovat vain istuneet kansliassa. Näille ihmisille haluaisin kertoa, että hoitotyöhön liittyy myös paljon aivotyötä ja luovuutta. En usko, että yksikään potilaistani haluaisi hoitoa, jota ei ole suunniteltu ennen toimeen ryhtymistä riittävän hyvin.

Itse asiassa suuri osa hoitovirheistä sattuu kiirepäivinä. Silloin ei ole aikaa istua alas ja miettiä ajatuksella, mitä on tekemässä. Parhaimmat innovaationi olen sen sijaan tehnyt rauhallisemmissa työvuoroissa. Minulla on ollut aikaa pohtia ja kokeilla uusia toimivia tapoja tehdä hoitotyötä.

Kuinka monessa muussa tarkkuutta ja asiantuntijuutta vaativassa työssä syntyy laadukasta jälkeä paahtamalla työvuorot pysähtymättä läpi? Sellaiset työpaikat ovat harvassa. Miksi sitten oletetaan, ettei kansliassa istuva hoitaja tee mitään?

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.