Nuoria auttava chat tulvii yhteydenottoja – ”Kuuntele nuorta oikeasti”, muistuttaa toiminnanjohtaja

Korona on eristänyt nuoret toisistaan, mutta onneksi he osaavat olla verkossa, sanoo toiminnanjohtaja Satu Raappana Sekasin-kollektiivista.

Kuvateksti
"Nuoren on tärkeä kuulla, että on hyvä ja kelpaa sellaisena kuin on. Moni ei ole kuullut sitä ikinä aikaisemmin", sanoo toiminnanjohtaja Satu Raappana. Kuva: Mia Järvisalo

1. Miten korona on vaikuttanut nuoriin?

Mielenterveyspalveluissa näkyy, että nuoriin kohdistuvat paineet ovat kasvaneet. Nuoren selviytyminen riippuu paljolti siitä, miten hän on voinut ennen pandemian alkua.

Nuori itsenäistyy, kun hän voi verrata itseään ikäisiinsä. Nyt tämä nuoruuteen kuuluva harjoittelujakso on tempaistu pois. Kukaan ei voi kasvaa tyhjiössä. On täysin luonnollista, että esimerkiksi koronaan liittyvät rajoitteet ottavat nuoria päähän. Ja totta kai he ovat myös huolissaan läheisistään.

Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Turvan mainos.
Mainos päättyy

2. Mikä on Sekasin-chat?

Chat-palvelumme sai alkunsa nelisen vuotta sitten Ylen esittämästä nuorten Sekasin-draamasarjasta. Viime vuonna chattiin tuli 170 000 yhteydenottoa.

Chatissä on 1 500 päivystäjää, jotka tarjoavat keskustelutukea. Uusien päivystäjien tarve on suuri, sillä vastaus­prosenttimme on 18. Joskus nuori voi joutua odottamaan keskusteluun pääsyä jopa useita tunteja. Päivystäjistä puolet on vapaaehtoisia ja puolet järjestöjen palkkaamia työntekijöitä. Mieli ry:n ja SPR:n palkkalistoilla on kuusihenkinen tiimi, joka toimii päivystäjien tukena. Kaikkiaan Sekasin-kollektiivissa on 50 toimijaa, muun muassa erilaisia järjestöjä.

Päivystäjien keräämien tilastotietojen mukaan palvelua käyttävät eniten 15–25-vuotiaat. Heistä 75 prosenttia on tyttöjä ja naisia. Pojat ja miehet ovat puolestaan enemmistönä verkkoyhteisö Sekasin Discordissa.

3. Miksi nuori ottaa yhteyttä?

Nuorille on luontevaa ottaa yhteyttä chatin kautta, koska siellä ollaan kasvotta ja nimettä. Anonyymius suojaa. Joka kolmannella on paha olo, kuten ahdistusta, masennusta tai pelkoja. Joka kymmenenteen yhteydenottoon liittyy itsetuhoisia ajatuksia. Chatissä puhutaan myös arjessa selviämisen pulmista, kuten koulusta, asumisesta ja rahasta.

4. Pitääkö päivystäjän olla nuori?

Päivystäjän pitää olla aikuinen, vähintään 25-vuotias. Chatin keskeisenä ajatuksena on, että aikuiset tukevat nuoria. Päivystäjä ei osaa välttämättä puhua nuorten kieltä, mutta se ei haittaa. Jos nuori on vihainen, päivystäjä voi sanoa suoraan, että huomaan, kuinka sinua vituttaa. Kun nuori huomaa, että päivystäjä ei väistä vaan kestää, nuori alkaa puhua. Siitä syntyy aito kohtaaminen.

5. Miten sote-alan ammattilaiset ja muut aikuiset voivat tukea nuoria?

Nuorilta kuulee joskus, että sote-ammattilaiset pitävät pientä ammatillista etäisyyttä ja yrittävät suoriutua tilanteesta tehokkaasti. Kohtaamisessa olisi tärkeää rauhoittua, kuulla ja kysyä oikeasti. Nuoret ovat siitä otettuja. Puhua he kyllä osaavat.

Nuori tarvitsee aikuisen, jonka kohtaamisesta syntyy fiilis, että kelpaan sellaisena kuin olen. Se tunne kantaa pitkälle. Sillä ei ole väliä, kuka se aikuinen on.

Sekasin247.fi on suunnattu 12–29-vuotiaille. Chat on auki ma–pe klo 9–24 ja la–su klo 15–24.

 

Satu Raappana, 43

  • Toiminnanjohtaja Sekasin-kollektiivissa Mieli ry:ssä.
  • Sosionomi (yamk).
  • Perheeseen kuuluu 15- ja 17-vuotiaat lapset.
  • Harrastaa saunomista sekä mökkeilyä Haminassa ja kuorolaulua Gospel Helsinki -kuorossa.