Opiskelijoiden pj Jari Vainio: Opiskelija tarvitsee työpaikalla tukea

Verkkokurssilla ei opi käytännön taitoja, muistuttaa Tehyn opiskelijayhdistyksen puheenjohtaja Jari Vainio.

Kuvateksti
Tehy Opiskelijoiden uusi puheenjohtaja Jari Vainio on alanvaihtaja ja tuore sairaanhoitaja. Kuva: Paula Myöhänen

1. Mitä kuuluu opiskelijoille työrintamalla?

Harjoittelun merkitys on kasvanut verkko-opiskelun lisääntymisen myötä, sillä työssä tarvittavia kädentaitoja ei opi verkossa. Ohjaajan pitää olla innostunut ohjaamisesta ja kiinnostunut opiskelijasta. Jos ohjaajan ja harjoittelijan suhde ei ole kunnossa, opiskelija ei opi ja harjoittelusta muodostuu huono kuva sekä opiskelijalle että työpaikalle.

Työpaikoilla vaarannetaan opiskelijoiden oikeusturva, jos heillä teetetään ilman ohjaajaa liian vaativia tehtäviä, kuten verensiirtoja tai iv-lääkityksiä. Samalla vaarantuu potilasturvallisuus. Opiskelijan voi olla vaikea kieltäytyä vaativasta tehtävästä, koska hän haluaa antaa itsestään hyvän kuvan työpaikalla.

2. Mitä mieltä olet amisreformista?

Koulutuskorvauksen poisto heikentää toisen asteen opiskelijoiden harjoittelumahdollisuuksia. Kun opetusta on samaan aikaan vähennetty ja siirretty opiskelijan itsensä vastuulle, opiskelijat jäävät heitteille. Nuorimmat toisen asteen opiskelijat ovat 16-vuotiaita, ja he tarvitsevat vielä aikuista opiskelun tueksi.

3. Miten päädyit hoitoalalle?

Olen alanvaihtaja. Työskentelin sähköalalla kuutisen vuotta, mutta mieli paloi sote-alalle perheen ja suvun esimerkin mukaisesti. Vanhemmat ovat olleet mukana vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa, vapaapalokunnassa ja Punaisen Ristin toiminnassa. Pikkuveli opiskelee terveydenhoitajaksi.

Valmistuin sairaanhoitajaksi viime keväänä ja nyt koen olevani omalla alallani. Palaute työpaikalta ja harjoittelusta on vahvistanut käsitystäni.

4. Ammattiliiton sanotaan olevan nuorille etäinen. Miten Tehy voisi lähestyä opiskelijoita?

Tehy on tuotteena hyvä, mutta tuoteseloste pitää päivittää ja puhetapaa uudistaa. Opiskelijoita ei enää tavoita perinteisillä aulainfoilla kouluissa yhtä hyvin kuin ennen, koska opinnot ovat siirtyneet verkkoon. Opiskelijoilla on myös pitkiä harjoittelujaksoja. Ammattiliiton pitää olla läsnä verkossa ja somessa nykyistä enemmän.

Opiskelijat pitää saada Tehyssä yhdenvertaisemmiksi maksavien jäsenten kanssa. Kun Tehy on enemmän läsnä opiskelijan arjessa, jäsenyydestä innostuu paremmin. Myös paikallisen ammattiosaston roolia opiskelijoiden tutustuttamisessa Tehyyn pitäisi lisätä. Sen vuoksi opiskelijat pitäisi ottaa ammattiosaston jäseniksi.

5. Miten sinusta tuli Tehy-aktiivi?

Liityin Tehyyn ensimmäisenä opiskeluvuotena. Aluksi järjestö vaikutti etäiseltä, mutta tammikuussa 2017 osallistuin opiskelijoille suunnattuun koulutukseen. Se oli kattava katsaus kaikkeen, mitä Tehy tekee. Kiinnostuin ja lähdin mukaan opiskelijatoimintaan ensin opiskelijayhdistyksen hallituksen jäsenenä ja nyt puheenjohtajana. Olen mukana myös ammattiosaston toiminnassa.

6. Tehy kokoaa sote-alan ammatti­laiset yhteen. Mitä hyötyjä ja haittoja on liitossa, jossa on eri ­ammattiryhmiä?

Vahvuus on se, että koko ala on yhdessä yhteisen edunvalvonnan asialla. Kunkin ammattiryhmän tasapuolinen huomioiminen on vaikeaa, minkä vuoksi jotkut kokevat, että Tehy on vain sairaanhoitajien liitto. Kannattaa muistaa, että tehyläisiä ammatteja on kymmenittäin. 

Jari Vainio, 29

  • Tehyn opiskelijayhdistyksen uusi puheenjohtaja.
  • Sairaanhoitaja, valmistunut keväällä 2018.
  • Automaatioasentaja.
  • Harrastaa ulkoilua koiran kanssa.
  • Perheeseen kuuluu vaimo ja poika.
  • Asuu Mikkelissä.

Julkaistu Tehy-lehdessä 9/2018