Hyvän hoitosuhteen voi luoda myös verkossa – lue asiantuntijan vinkit

Katsekontaktilla ja kehonkielellä on suuri merkitys videoyhteyttä käytettäessä.

Kuvateksti
Kehonkielellä on suuri merkitys myös verkossa.
Kuva: Mikko Nikkinen

1. Hyödynnä vahvuuksiasi

Pohdi omia vuorovaikutustapojasi. Hyödynnä vahvuuksiasi ja persoonaasi myös etävastaanotolla.

Vaikka videoyhteydellä tai chatissa toimivat pitkälti samat tavat kuin kasvokkain, vuorovaikutusta voi joutua muokkaamaan tekniikan ehdoilla. Olennaista on reagoida siihen, mitä keskustelukumppani sanoo.

Hyvä vuorovaikutus on laadukkaan hoitosuhteen ydin. Sillä on vaikutusta muun muassa potilaiden motivaatioon noudattaa hoito-ohjeita ja hoitosuunnitelmaa.

2. Kerro, mitä teet

Etävastaanotolla potilas ei välttämättä näe, jos teet keskustelun aikana jotain. Kerro hänelle, jos esimerkiksi kirjaat keskusteluanne tai tehtyjä toimenpiteitä.

3. Korosta eleitä

Katsekontakti on helpoin tapa kiinnittää ­huomiota potilaaseen. Muista, että sinun on katsottava kameraan, jotta toisessa päässä syntyy vaikutelma, että katsot keskustelukumppaniasi.

Kehonkielellä on suuri merkitys myös verkossa. Mieti, miten toimisit lähitapaamisessa, ja tee sama korostetusti etävastaanotolla.

Esimerkiksi näyttöä kohden kumartuminen viestii potilaalle, että keskityt häneen.

4. Pilko puhetta

Jos asiakkaalla on esimerkiksi muistisairaus, hänen voi olla vaikea pysyä keskustelussanne mukana. Tällöin kannattaa pilkkoa puhetta pienempiin osiin ja esittää yksi asia kerrallaan.

Kysy, onko asiakkaalla lääkkeet käden ulottuvilla. Pyydä näyttämään dosetti. Kehota ottamaan lääkkeet yksi ­tabletti kerrallaan.

5. Tutustu asiakkaaseen

Jos hoitosuhde on jatkuva, opettele asiakkaan tavat ja tottumukset. Jokaisen kotikin on omanlaisensa.

Rakenna vuorovaikutus yksilöllisesti. Viljele sosiaalista puhetta, johon kuuluvat asiakkaalle tutut ja miellyttävät asiat.

Huumori ja tunnepuhe voivat olla paikallaan, jos olette tulleet tutuiksi. Satunnaisessa hoitosuhteessa kannattaa pitäytyä ­asiassa.

6. Sijoita laite oikein

Etäkohtaamisten luonne ratkaisee, miten yhteydenpitolaite kannattaa sijoittaa asiakkaan kotona.

Jos tarkoitus on esimerkiksi varmistaa, että asiakas ottaa ­lääkkeensä, laite pitää sijoittaa niin, että näet, mitä hän tekee. Laite ei voi olla olohuoneessa, jos lääkkeet ja vesipiste ovat keit­tiössä.

Asiantuntijana sosiaalipsykologian väitöskirjatutkija Sakari Ilomäki Tampereen yliopistosta.

Opas etäpalvelujen uudistamiseen