Asiakkaiden epäasiallista käytöstä ja kohtuutonta arvostelua ei tarvitse sietää missään ammatissa. Kuva: Lehtikuva / Riitta Veijola

Potilas solvaa somessa – toimi näin

Mitä tehdä, kun potilas haukkuu sosiaalisessa mediassa?

1 Muista, että asiakkaiden epäasiallista käytöstä ja kohtuutonta arvostelua ei tarvitse sietää missään ammatissa. Potilas saattaa olla itse avun tarpeessa, mutta se ei anna hänelle oikeutta herjata ja kiusata muita.

2 Jos potilas solvaa sosiaalisessa mediassa uhkaavalla tai loukkaavalla tavalla, harkitse rikosilmoituksen tekemistä. Selvitä, täyttyvätkö rikoksen tunnusmerkit. Jos täyttyvät, ilmoita asiasta poliisille.
Rikosilmoituksen tekemättä jättäminen on luovutusvoitto häiritsijälle. Kiusaajan viestit on hyvä pitää tallessa mahdollista esitutkintaa varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

3 Älä syyllisty itse epäasialliseen viestintään. Kun maltat mielesi ja hillitset kielesi, kiusaaja ei voi syyttää sinua kiusaamisesta.

4 Rikosilmoitus on syytä tehdä aina, kun some-häirintä täyttää selkeästi rikoksen tunnusmerkit. Teon pitää olla tahallinen, mutta sen ei tarvitse toistua. Kertakin voi olla rikos. Rikosnimikkeitä saattavat olla kunnianloukkaus, törkeä kunnianloukkaus, laiton uhkaus tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.
Rikoslaki määrittelee rangaistavaksi toiminnan, jossa aiheutetaan huomattavaa häiriötä lähettämällä viestejä tai soittamalla puheluita virastoon, toimistoon, liikkeeseen tai muuhun vastaavaan paikkaan.
Epävarmoissa tilanteissa voi kääntyä nettipoliisin puoleen.

5 Nettipoliisi voi ottaa huomauttaa asiattomasta käyttäytymisestä. Useimmissa tapauksissa häirintä loppuu.

6 Sananvapaus eli vapaus ilmaista mielipiteitään julkisesti kuuluu jokaiselle. Sananvapaus ei ole kuitenkaan rajoittamaton. Mielipiteiden ilmaiseminen ei saa loukata toisen ihmisen kunniaa, yksityisyyttä tai ihmisoikeuksia.

Pohdi näitä

  • Mistä tilanne sai alkunsa ja miten se on edennyt?
  • Kuinka kauan kirjoittelu on jatkunut? Kuinka usein sitä on esiintynyt?
  • Mistä arvelet kirjoittelun johtuvan?
  • Tiedätkö, kuka kirjoittaja on?
  • Oletko ottanut asian puheeksi kirjoittajan kanssa kasvokkain? Jos olet, mitä tapahtui? Jos et, niin miksi et?
  • Miten koet tulevasi toimeen potilaiden ja muiden työyhteisön jäsenten kanssa yleensä?
  • Onko tilanne uusi vai oletko kokenut aiemmin vastaavaa? Jos olet, miten selvisit? Miten tilanne ratkesi?

Työturvallisuuskeskus TTK, Nettipoliisi

Julkaistu Tehy-lehdessä 3/2015

 

Mainos
Mainos