Puhelinneuvonnan tarve laskussa – onko tieto koronasta lisääntynyt?

Vaikka koronatartuntojen määrä on noussut, puhelujen määrä terveydenhuollon palvelunumeroihin on kääntynyt laskuun.

Kuvateksti
Soitot terveydenhuollon puhelinneuvontaan vähenivät alkusyksystä vilkkaan elokuun jälkeen. Kuva: Mikko Nikkinen

Työntääkö koronan kiihtyminen ihmisiä pois terveydenhuollosta, kuten keväällä, vai onko taustalla myönteistä kehitystä?

– On mahdollista, että hoidontarpeen arviointi on tehostunut ja koronatartuntoihin sekä muihin akuutteihin tilanteisiin liittyvä ohjeistus on parantunut, jolloin ihmiset tietävät jo miten toimia eri tilanteissa, arvioi Aurora Innovation Oy:n Suomen ja Baltian maajohtaja Tapani Kyrki.

Puhelimitse tapahtuvat yhteydenotot terveydenhuoltoon kääntyivät laskuun syys- ja lokakuussa. Elokuussa puhelinlinjat ruuhkautuivat. Puheluiden määrä vähentyi samalla, kun koronatartuntojen määrä kasvoi.

Koronatartunnan pelko ja kiireettömän hoidon alasajo saivat terveydenhuollon asiakaspuhelumäärät laskuun myös viime keväänä. Tilanteesta on vaikea vetää yksiselitteistä johtopäätöstä.

Asiasta kertovat palveluohjauksen ratkaisuja terveydenhuollon asiakaspalveluun tarjoavan Aurora Innovationin tilastot, jotka seuraavat Suomen terveydenhuollon organisaatioihin tulevien asiakaspuheluiden määrää. 

Koronakevään aikana kertynyt hoitovelka sai suomalaiset hoidattamaan kiireettömiä terveysasioitaan poikkeuksellisen aktiivisesti vielä heinä- ja elokuussa.

Koronatestaukseen liittyvät kyselyt ruuhkauttivat palvelunumeroita elokuussa, jolloin puheluita raportoitiin yli 900 000. Yhteydenotot kääntyivät laskuun syyskuussa, jolloin asiakaspuheluita raportoitiin alle 800 000. Hienoista nousua nähtiin lokakuussa, jolloin puheluita oli yli 800 000.

Vuotta aikaisemmin puheluita oli merkittävästi vähemmän. Esimerkiksi elokuussa 2019 puheluita oli noin 600 000.

Useissa terveydenhuollon organisaatioissa on käytössä erityisesti korona-aiheisiin vastaavia koronalinjoja, jotta kiireettömän hoidon yhteydenotot hoituvat sujuvasti. Testauskyselyt ruuhkauttivat puhelinpalveluita elokuussa, mutta tilanne rauhoittui, kun lasten testausohjeistus muuttui loppukuusta.

Syys-lokakuussa koronapuheluita on soitettu hiukan yli 20 000. Aurora Innovation ylläpitää yhteensä noin kymmentä koronalinjaa muun muassa Etelä-Suomessa, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.

Suomen väestöstä 38 prosenttia on Aurora Innovation Oy:n perusterveydenhuollolle tarjoamien palveluohjauksen ratkaisujen piirissä.

Aurora Innovation toimii Suomen lisäksi Ruotsissa, Alankomaissa, Portugalissa ja Espanjassa.