Sairaaloille yhteinen päivystysnumero

Valtakunnallinen terveysneuvontanumero 116 117 vastaa viimeistään ensi vuonna.

Kuvateksti
Kansalaiset voivat ensi vuonna soittaa päivystysaikana valtakunnalliseen palvelunumeroon. Kuva: iStock

Uusi maksuton päivystysnumero on maakuntien yhteinen palvelu. Siihen voi soittaa päivystyksellisissä sosiaali- ja terveysongelmissa iltaisin ja viikonloppuisin silloin, kun kyse ei ole hätätilanteesta. Numeroon vastaa sairaalan päivystys. 

Palvelua kutsutaan nimellä Päivystysapu 116 117

Uudesta palvelusta kirjoitti Alueuudistuksen Muutos-blogi

Uusi palvelunumero poistaa nykyiset vaihtelevat käytännöt. Joillakin sairaanhoitopiireillä on yhtenäinen toimintatapa, mutta joillakin alueilla saattaa olla useita numeroita. Numerot saattavat myös vaihdella vuorokauden aikana.

Myös palvelun laatu vaihtelee, sillä joilla alueilla soittoon vastaa call center, joka kirjaa soiton potilastietojärjestelmään. Joillain alueella puhelin on yksittäisellä sairaanhoitajalla. Hän vastaa, jos ehtii. 

Yhteisen palvelunumeron soitot tallentuvat kansalliseen Potilastiedon arkistoon eli Kanta-palveluun, josta niitä voidaan hyödyntää koko päivystyspalveluiden ketjussa, paikasta ja ajasta riippumatta.

Tiedon kirjaamisessa hyödynnetään kansallisesti käyttöön tulevaa sähköistä ensihoitokertomusta, joka korjaa paperiset ja epäyhtenäiset ensihoidon kirjaamismenetelmät.

Päivystysapu auttaa hätäkeskuksia keskittymään entistä enemmän hätätilanteiden hoitamiseen.

Päivystysapu 116 117 -hanke etenee alueellisilla pilottiprojekteilla, joista ensimmäiset ovat jo aloittaneet toimintansa HUS:n Porvoon sairaanhoitoalueella sekä Kuopiossa. Vuonna 2018 pilotit laajenevat useiden sairaanhoitopiirien ja kaikille viidelle erityisvastuualueelle.