Simulaatiopeli saa opiskelijan eläytymään hoitotyöhön

Viihdepelien ominaisuuksia voi hyödyntää oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä.

Kuvateksti
Viihdepeleistä voi ammentaa oppia hoitotyön simulaatioon. Kuva iStock.

Pelillisyys antaa mahdollisuuden oppia hoitotyön keskeistä osaamista todellisuutta vastaavassa ympäristössä. Sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri Jaana-Maija Koiviston väitöstutkimuksessa on yhteistyössä pelinkehittäjien kanssa suunniteltu peli, jossa potilaita hoidetaan virtuaaliympäristössä.

Koiviston mukaan oppimiseen tarkoitetuissa simulaatiopeleissä on hyödynnettävä viihdepelien ominaisuuksia kuten autenttisuutta, pelaamiseen uppoutumista, vuorovaikutteisuutta ja palautteen saamista. Koivisto opettaa hoitotyötä ammattikorkeakoulussa.

Eläytyminen tehostaa oppimista ja tuottaa parempaa osaamista työelämään.

– Eräs pelaaja kertoi, että paras palaute pelissä on se, kun potilaan tila muuttuu oman toiminnan ansiosta. Toinen kertoi eläytyneensä peliin niin, että syke nousi, kun potilaan tila huononi, Koivisto kuvailee.

Opiskelijat kokivat pelaamisen opettavan tiedon keräämistä ja hoitotyön toteuttamista. Oppimista selittivät käytettävyys, hoitotyön tiedon käyttö sekä tutkiskelemalla oppiminen. Oppimiseen vaikuttivat myös autenttiset potilaskohtaiset kokemukset, palautteen saaminen sekä reflektointi.

Opiskelijat, jotka pelasivat digitaalisia pelejä päivittäin tai ainakin toisinaan, kokivat oppivansa kliinistä päätöksentekoa enemmän kuin ne, jotka eivät pelanneet lainkaan.

Hyvän simulaatiopelin kehittäminen vaatii eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Ammatin syvin olemus saadaan rakennettua sisään pelimekaniikkaan vain terveysalan ammattilaisten avulla. Ilman pelinkehittäjien ammattitaitoa oppimispeli jää liiaksi tekstin varaan.

– Pelaaja koukuttuu oppimiseen, kun opittava sisältö, visuaalisuus ja pelimekaniikka sopivat yhteen.

Koiviston väitöstutkimus tarkastetaan Helsingin yliopistossa 10. kesäkuuta.