Hoitajien työnantajat saavat Tuntopalvelussa murska-arvioita

Kuvateksti
Kuva: Pixabay

Keväällä avatussa Tuntopalvelussa kuka tahansa työntekijä voi arvioida nykyisen ja entiset työpaikkansa. Ne voi tähdittää kuuden eri kriteerin mukaan. Kirjautumalla voi jättää anonyymisti julkisen arvion tutusta työpaikasta. Palvelua on mainostettu ikään kuin työpaikkojen Tripadvisorina.

Moni työntekijä on selvästi odottanut tällaista mahdollisuutta ja tarttunut tilaisuuteen. Jo ensimmäisten kuukausien aikana sivuille on kertynyt yli 2 000 arviota ja 1000 kommenttia eri työpaikoista. Mukana on myös julkisesta ja yksityisestä terveydenhuollosta tuttuja toimijoita.

Terveysalan työantajat eivät saa palvelussa, kauniisti sanottuna, kovin mairittelevia arvioita. Tosin silmiinpistävää on, ettei tähtisadetta ja kommentteja ole kertynyt vielä kovin paljon yhdellekään toimijalle. Harva hoitaja siis ilmeisesti tietää tästä palvelusta.

Ne, jotka ovat löytäneet Tuntopalvelun pitävät erityisesti suurten työnantajien tarjoamia etenemismahdollisuuksia hyvinä. On myös mainintoja vapaudesta valita työaikansa. Työkavereitakin kiitellään useissa kommenteissa. Työnantajien tarjoamat edut ja palkkaus eivät sen sijaan saa kiitosta yhdessäkään kommentissa.

Tyytymättömimpiä näytetään olevan esimiehen ja johdon toimintaan. Johtaminen koetaan epätasa-arvoiseksi ja poukkoilevaksi, eikä työntekijöitä kuulla riittävästi. Käytännön työtä vaikeuttaa arkisten päätösten vieminen liian usein johtoportaita pitkin norsunluutorniin. Olisiko tässä asiassa monissa terveysalan työpaikoissa uudistumisen paikka, jotta niistä tulisi hoitajien ja lähiesimiesten mielestä vetovoimaisia?

Monessa kommentissa tulee positiivisena puolena esiin eteenpäin menevä ja kasvava työpaikka. Mutta kaikki ei aina ole sitä, miltä ulospäin saattaa näyttää. Työntekijälle reipas tahti voi tarkoittaa vaativuuden lisääntymistä, henkisen hyvinvoinnin romahtamista tai työn arvojen ristiriitaisuutta tekemiseen nähden. Yhdessä kommentissa kuvataankin, miten työnantaja käyttää terveysalan työntekijät loppuun ja rekrytoi jatkuvasti tilalle uusia. Onko tällaisessa kertakäyttötyöntekijöiden kulttuurissa mitään mieltä?

Tuntopalvelu voi siis olla terveysalan työpaikalle uhka ja mahdollisuus. Parhaimmillaan se auttaa sparraamaan hoitajien hyvää kohtelua, edistää läpinäkyvyyttä työpaikalla ja helpottaa hoitajapulaa. Toisaalta, työpaikan edustaja voi myös poistaa kommentit käytöstä. Mutta se kertoo paljon työpaikasta, jollei siellä kestetä avointa palautetta omilta työntekijöiltä. Kaikki kommentithan moderoidaan, joten loukkaava sisältö ja vihapuhe on palvelusta poistettu.

Hoitajan näkökulmasta Tuntopalvelu on tervetullut lisä työnhakuun. Palvelun avulla voi parhaimmillaan löytää omaan osaamiseen ja arvoihin sopivan työnantajan. Hoitoalan puskaradiosta kuultujen työnantaja-arvioiden lisäksi on mielenkiintoista tutustua niihin nyt myös verkossa. Jokainen hoitaja näkisi myös mielellään työnantajien arvioiden reilusti nousevan, kun siihen on aihetta.

Lue myös: Hoitoalan haluttu työpaikka on kuin magneetti

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.