Kuva: Pexels

Millaiseen hoitajaan potilas luottaa?

Pohdimme välillä potilaiden kanssa sitä, miten vaikeaa hoitajiin luottaminen voi olla. Keskustelut ovat olleet poikkeuksetta mielenkiintoisia ja mieleenpainuvia. Hoitaja oppii paljon potilailtaan sellaista, mitä ei voi teoriassa opiskella.

Hoitotyön opiskelijat kysyvät minulta usein, miten luottamussuhde potilaaseen rakennetaan. Vastaukseni on, että kysy potilaaltasi kaksi kysymystä. Mikä sinun mielestäsi tekee minusta luotettavan hoitajan? Mitä voisin tehdä tässä hoitosuhteessa, ettet enää luottaisi minuun hoitajana?

Potilaat ovat hyvin tarkkanäköisiä ollessaan haavoittuvassa asemassa. He tietävät nopeasti, keneen hoitajaan he voivat luottaa ja keneen eivät. Miksi? Koska luottamus rakentuu hyvin pienistä ja samalla tärkeistä asioista, joilla hoitaja osoittaa haluavansa potilaalleen vain hyvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Pelkästään avun pyytäminen hoitajalta on luottamuksen osoitus. Se on potilaan konkreettinen tapa sanoa, että olen edessäsi haavat auki, lopen väsyneenä tai rikkinäisenä.

Väitän, että suurimmalle osalle ihmisistä haavoittuvuuden paljastaminen on yksi elämämme vaikeimmista asioista. Erityisesti, kun siihen liittyy häpeää, syyllisyyttä ja kipua. Siksi hoitajan tulee kunnioittaa avunpyyntöä.

Luottamus on sitä, että hoitaja vaikenee tietämistään asioista juuri oikealla hetkellä. Silloin potilas tietää henkilökohtaisten ja intiimien asioiden olevan turvassa kertoessaan niistä hoitajalle. Vaitiolovelvollisuus on niin tärkeä yleisperiaate hoitotyössä, ettei se ole edes potilaskohtaista.

Potilaan kuullessa edes ohimennen hoitajan juoruavan muiden asioista, luottamussuhde vaurioituu. Miten jouruileva hoitaja pitäisi intiimimmät asiani salassa käyttäytyessään noin, potilas kysyy mielessään. Sen jälkeen hän tekee pian päätöksen olla enää luottamatta juorukelloon.

Luotettava hoitaja osaa myöntää virheensä ja pyytää anteeksi. Se ei tosin vielä riitä. Hoitajan käytöksen tulee muuttua. Vasta se osoittaa, että hän ymmärtää tekonsa seurauksen. Hän ei voi loukata potilastaan enää toista kertaa. Silloin tällä on syytä epäillä, ettei hoitaja opi virheistään tai hän tekee tahallaan väärin.

Hoitotyössä on myös tärkeää pitää arvostavasti kiinni rajoista. Tehdä aina parhaansa potilaansa eteen ja toteuttaa se, mitä lupaa. Luottamus syntyy toistoista. Siitä, että hoitaja lupaa tehdä vain asiat, joihin hänen koulutuksensa, kykynsä ja aikansa riittävät.

Potilaat tuovat esiin keskusteluissamme myös suoraselkäisyyden ja tuomitsemattomuuden. Sen, että hoitaja tekee rohkeasti oikein sen sijaan, mikä on helppoa tai sinne päin. He puhuvat siitä, miten haavoittuneelle on tärkeää, ettei avuttomuuteen johtaneita ominaisuuksia tai asioita tuomita. Sitä varten on olemassa oikeuslaitos.

Mielenkiintoisimman havainnon kuulin yhdeltä jo iäkkäältä potilaaltani. Hän sanoi, että luotettavalla hoitajalla on oltava itsekunnioitusta, itseluottamusta ja hänen on pidettävä itsestään. Vain sellainen hoitaja osaa kunnioittaa potilasta ja tietää miten tärkeää aito luottamus ja potilaasta huolta pitäminen on, hän lisäsi viisaasti.

Hoitotyötä opettaessani painotan siis opiskelijoille oppimiani asioita. Se ei tarkoita vielä mitään, että sanoo potilaalleen olevansa salassapitovelvollinen. Luottamusta ei voi koskaan ottaa annettuna. Se on ansaittava jokaisessa hoitosuhteessa, puolin ja toisin.

Millaiseen hoitajaan sinä luotat?

Lue myös: Hoitotyössä suoraan puhuminen on taitolaji 

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

 

Kommentit

Käyttäjän Anonyymi kuva

Tärkeä aihe, kiitos ajatuksista. Terveyskeskuksen ajanvarauksessa, jossa luottamuksellinen hoitosuhde rakennetaan pariksi minuutiksi ja puhelimen välityksellä mielestäni korostuu vuorovaikutustaidot luottamuksen luojana, Kuulluksi tulemisen tunne.

Käyttäjän Jan Holmberg kuva

Kuulostaa todella haastavalta työltä. Luottamuksen rakentaminen on aikamoinen tehtävä puhelimessa tehtävässä hoitotyössä.

Käyttäjän Eija kuva

Vaikka olisi kuinka kiire, hoitajalla on "se hetki" asiakkaalle. Pysähdyt, kuuntelet, otat kontaktin, katsot silmiin. Kun lupaat hoitaa asian, myös teet sen.

Käyttäjän erewlypearbor kuva

play online casino [url=http://onlinecasinouse.com/# ]slot games [/url] cashman casino slots slots games free http://onlinecasinouse.com/#

Mainos
Mainos