Luottamuksen menettämisen taustalla on usein puhdas väärinkäsitys. Kuva: iStock

Näin kasvatat luottamusta – 11 neuvoa työpaikalle

Kasvokkain viestiminen lisää luottamusta, vaikka sähköinen viestiminen onkin arkipäivää.

1. Kaikki lähtee asenteesta. On tärkeää, että suhtaudut yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen työpaikalla myönteisesti.

2. Tee aina, mitä lupaat. On parempi, ettet lupaa, jos epäilet, ettet voi pitää lupaustasi.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

3. Muista, että kasvokkain viestiminen lisää luottamusta, vaikka sähköinen viestiminen onkin arkipäivää.

4. Viesti avoimesti. Avoimuudella on erittäin suuri merkitys luottamuksen rakentamisessa, säilyttämisessä ja korjaamisessa.

5. Raportoi, kysy, kerro, anna tilannekatsauksia. Jaa sellaista tietoa, joka on luottamuksen kannalta kriittistä.

6. Ota puheeksi. Jos tunnet, että olet menettämässä luottamuksen johonkin työyhteisön jäseneen, ota se välittömästi puheeksi. Epäluottamus vain pahenee vaikenemalla. Pohjusta asiaa kunnolla. Älä syytä vaan ota neuvotteleva sävy.

7. Luottamusta ei voi syntyä, jos et ole avoin ja ota riskiä, että joudut ehkä pettymään tai haavoittumaan vuorovaikutuksessa. Avoimuus ja riskinotto maksavat lähes aina itsensä takaisin.

8. Hyväksy, että olet riippuvainen toisista työyhteisön jäsenistä, mutta et ole vastuussa heidän käytöksestään. Olet vastuussa vain omasta käytöksestäsi.

9. Jos itse olet vaarantanut luottamuksen, älä puolustele ja vähättele asiaa. Pyydä ensin vilpittömästi anteeksi ja lähde korjaamaan asiaa pitkäjänteisesti.

10. Jos kollegan kanssa on luottamusongelmia, pyydä esimiehen tukea asian selvittämisessä.

11. Työpaikan yhteiset asiallisen työkäyttäytymisen säännöt voivat auttaa luottamuksen ylläpitämisessä.

Lähde: Johtamisen professori Taina Savolainen

Lue myös:

Selän takana puhuminen nakertaa luottamusta

Mainos
Mainos