THL kerää ensimmäistä kertaa vanhusten kokemuksia vanhuspalveluista – omaisten apua kaivataan

THL kerää vanhuksilta palautetta palveluasumisesta ja kotihoidosta. Ensi vuoden alussa laitoksen sivuilta voi katsoa minkä tahansa yksikön saamat arvostelut.

Kuvateksti
Vanhuksille tarkoitettu asiakaskysely on auki toukokuun 13. päivään asti.
Kuva: Jaakko Martikainen

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselyyn toivotaan vastauksia kaikilta kotihoidon ja palveluasumisen palveluja käyttäviltä.

”Kaiken kuntoisilla vanhuspalvelujen asiakkailla tulee olla mahdollisuus osallistua kyselyyn ja kertoa saamastaan palvelusta. Toivomme, että omaiset ja läheiset auttavat iäkkäitä vastaamisessa”, sanoo THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa.

Asiakas saa kyselyn omasta palveluyksiköstään. Myös hoitaja voi avustaa vastaamisessa.

Muistisairaita varten on tehty lyhyempi kysely, johon voi vastata valitsemalla asiaa kuvaavan hymiön.

Asiakaskysely on auki toukokuun 13. päivään asti. Ensimmäisiä tuloksia julkaistaan syksyllä. Ensi vuodesta alkaen THL:n verkkosivuilla voi käydä katsomassa minkä tahansa yksikön asiakasarviot.

Kysely tehdään nyt ensimmäistä kertaa. Jatkossa kysely tehdään kahden vuoden välein.

”Suomi on ollut pitkään kansallisen vanhuspalvelujen asiakaspalautteen keräämisessä jäljessä, vaikka palautetta tarvitaan laadun seuraamisessa ja palvelujen kehittämisessä. Ruotsissa vastaava kysely toteutetaan säännöllisesti”, Sari Kehusmaa sanoo.

Suosittelemme sinulle

Tehy
Julkaisupäivämäärä
3.5.2021
Tehy
Julkaisupäivämäärä
31.3.2021
Työelämä
Julkaisupäivämäärä
31.3.2022