Potilaiden kiukku purkautuu hoitajiin, kun palveluista säästetään

Elämme aikaa, jossa terveydenhuoltojärjestelmä kohtaa valtavan paineen. Kun palveluista säästetään ja hoitojonot pitenevät, hoitohenkilökunta joutuu ottamaan vastaan valtavasti pettymystä ja kiukkua.

Kuvateksti
"Hoidan potilaita tuplanopeudella keskellä sote-uudistusta ja yt-neuvotteluaaltoa", kirjoittaa Jan Holmberg.
Kuva: Canva

Sanon nyt rehellisesti asian, jonka harvoin sanon suoraan potilaalle: sairaanhoitajana en ole syyllinen palvelujen vähentämiseen tai hoitojonon pitenemiseen. En tee arkisessa työssäni poliittisia päätöksiä. Sen sijaan kuulun näkyvään ja isoon ammattiryhmään, joka huomataan terveyspalveluissa sangen helposti.

Ymmärrän kyllä, mihin potilaani reagoivat. Vierelläni on yhä vähemmän hoitajakollegoita ja kaikesta pitäisi säästää. Hoidan potilaita tuplanopeudella keskellä sote-uudistusta ja yt-neuvotteluaaltoa. Teen keikkasairaanhoitajana parhaani tarjotakseni laadukasta hoitoa potilaille rajallisten resurssieni puitteissa ja keskellä historiallisia sote-alan muutoksia.

Potilaat, jotka joutuvat odottamaan hoitoa liian pitkään tai hoitamaan vastentahtoisesti asiansa etänä, kokevat usein voimakasta pettymystä ja turhautumista. Tunteet puretaan usein hoitajalle. Asiallista kritiikkiä otan empaattisesti vastaan, mutta haukkumista ja riehumista en jaksa kuunnella yhtään.

Toki demokraattisessa yhteiskunnassa on tärkeää edistää avointa vuoropuhelua terveydenhuollon tilasta. Potilaalla on oikeus ilmaista huolensa ja pettymyksensä, mutta kaikella on aikansa ja paikkansa. Siksi toivoisin, että potilaat ja heidän läheisensä löytäisivät viralliset palautekanavat niille, jotka heidän mieltään painavista asioista vastaavat ja päättävät.

hoitajan kanssa voi toki keskustella tyytymättömyydestään hoitoon tai saamaansa kohteluun. Näistä asioista on tarvittessa hyväkin käydä keskustelu hoitohenkilökunnan ja esihenkilöiden kanssa. Keskustelu voi edeltää esimerkiksi muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemistä.

Terveydenhuollon parantamiseksi tarvitaan laajempaa yhteiskunnallista keskustelua ja poliittisia päätöksiä. Ratkaisut vaativat yhteisöllistä sitoutumista ja tulevaisuuteen kantavia poliittisia päätöksiä. Yhdessä voimme luoda terveydenhuoltojärjestelmän, joka palvelee kaikkia meitä parhaalla mahdollisella tavalla. Se ei tapahdu uhkailemalla hoitohenkilökuntaa tai huutamalla hoitajalle.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.