Länsi-Uusimaa: Yrittäjälääkärin työparina
Työpaikkailmoituksessa haettiin kehittämismyönteistä, innostunutta hoitajaa, jolla on halukkuus ja palo muutokseen. Kun sairaanhoitaja Henriikka Priha näki ilmoituksen, hän ajatteli heti, että tuo Kalajärven terveysasemalla Espoossa sijaitseva työpaikka on hänen.
Kyseessä on Länsi-Uudellamaalla pilotoitu omalääkärimalli, jossa lääkäri toimii ammatinharjoittajana terveyskeskuksen tiloissa ja hänen työparinaan on hyvinvointialueen palkkalistoilla oleva sairaanhoitaja. Mallia laajennetaan Kalajärven terveysasemalta muuallekin Länsi-Uudellemaalle.
Väestövastuualueeseen kuuluu 1 100 asukasta. He kaikki ohjautuvat hoidon tarpeen arvioon Henriikalle. Pieni osa kävelee suoraan paikan päälle, jolloin Henriikka tekee hoidon tarpeen arvion työhuoneessaan.
Mallissa hoitajan työnkuva on laaja, sillä se kattaa kaikki hoitoa tarvitsevat alueen asukkaat sairaudesta riippumatta. Myös päivystykselliset asiat kuuluvat lääkäri–hoitaja-työparille.
”Tavallisestihan terveysasemilla on hoitajia, jotka ovat erikoistuneet vaikkapa diabeteksen tai astman hoitoon ja heille ohjautuvat nämä asiakkaat. Minulle tulevat kaikki, joten osaamista tarvitaan. En sano, että tiedän kaikesta jo kaiken. Opin joka päivä uutta.”
Henriikalla on neljännesvuosisadan kokemus hoitoalalta. Aiemmin hän on työskennellyt lähihoitajana vuodeosastoilla ja sairaanhoitajana pienellä terveysasemalla.
Vastuun lisäksi työhön kuuluu vapaus. Lääkäri–hoitaja-työpari voi suunnitella työpäivänsä itsenäisesti. Henriikalla on ollut vastaanottoja keskimäärin 4–6 päivässä. Puheluja on päivässä kymmenkunta. Jos aikaa jää, hän hoitaa terveysaseman muuta asiakasvirtaa.
Hoitaja ja lääkäri työskentelevät vierekkäisissä huoneissa. Yhteisvastaanottoja heillä ei ole. Henriikka korostaa, että työparityöskentelyssä tärkeintä on kommunikaatio – asioista on juteltava ja sovittava yhdessä.
”On mietittävä, miten mikäkin tapaus hoidetaan asiakkaan parhaaksi. Jos molemmat puksuttavat kuin juna eteenpäin vilkuilematta sivuille ja miettimättä kaveria, silloin mennään metsään.”
Plussia on valtavasti. Hoidon jatkuvuus toteutuu paljon paremmin kuin perinteisessä mallissa.
Palkkauksessa on lisä, joka perustuu hoidon tavoitettavuuteen ja saatavuuteen eli siihen, kuinka nopeasti asiakkaan soittopyyntöön vastataan ja kuinka nopeasti hän pääsee hoitoon. Kalajärven omalääkärimallissa kiireettömään hoitoon on päässyt viikossa.
”Plussia on valtavasti. Hoidon jatkuvuus ja saatavuus toteutuvat paljon paremmin kuin perinteisessä mallissa. Minun on vaikea nähdä, että asiakkaalle olisi mitään hyötyä siitä, että hän joutuu odottamaan kiireetöntä vastaanottoa yli kuukauden.”
Henriikka huomauttaa, että omalääkärimallissa myös hoidon laatu on parempi.
”En tarkoita, etteikö meillä olisi valtavan ammattitaitoisia lääkäreitä ja hoitajia perusterveydenhuollossa, mutta jos lääkäri ja hoitaja vaihtuvat koko ajan, hoidon laatu jää auttamatta heikommaksi.”
Asiakkailta tullut palaute on ollut kannustavaa.
”He ovat olleet kiitollisia ja helpottuneita siitä, että heillä on omalääkäri ja omahoitaja ja että apua on saatavissa nopeasti.”
Mallin heikkoutena Henriikka näkee sen haavoittuvuuden. Jos lääkäri tai hoitaja esimerkiksi sairastuu, ei hoitoon pääsy ja hoidon jatkuvuus toteudu enää samalla tavalla.

Pohjois-Pohjanmaa: Omahoitajan ja omalääkärin yhteistyötä
Tuiran ihmeeksikin kutsuttu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) uusi käytäntö perustuu omalääkärin ja omahoitajan työparityöskentelyyn.
Mallin kehittäminen alkoi Tuiran sote-keskuksesta Oulusta ja toissa syksynä se laajeni muuallekin. Tällä hetkellä runsaalle 70 prosentille väestöstä on nimetty oma lääkäri ja hoitaja. Hoidon jatkuvuusmalli koskee vain kiireetöntä hoitoa.
Sairaanhoitajat Maria Eloniemi ja Jarno Friimäki pitävät uudenlaista työtapaa aiempaa mielekkäämpänä ja tehokkaampana.
”Kun potilaat tulevat tutuiksi, ei tarvitse joka kerran käydä läpi potilaan tarinaa alusta asti tyyliin ’jo muinaiset roomalaiset’. Myös hoidon linja pysyy selkeänä ja päällekkäinen työ vähenee”, Jarno sanoo.
”Pahimmillaanhan tilanne on se, että hoitajat konsultoivat eri lääkäreitä samoista asioista, ja tulos on sillisalaattia. Tässä mallissa hoitaja pitää hyppysissään tietyn potilaan koko hoidon ja konsultoi yhtä ja samaa lääkäriä”, Maria lisää.