Huumori piristää työpäivää, mutta sen käyttö vaatii tunneälyä. Kuva: iStock

”Äiti”, vastasi päivystyksen hoitaja puhelimeen – tällaista on hoitoalan tilannekomiikka

Huumori paljastaa työyhteisöstä myös maton alle lakaistavat asiat.

Hoitaja on lähdössä työpaikalta. Hän juttelee pukukopilla työkaverinsa kanssa ja vaihtaa samalla vaatteita. Aatoksissaan hän panee työvaatteet takaisin päälle ja huomaa, että ei näin, kotiinhan minä olin menossa.

Tapahtumaa seuraa iloinen naurunremakka, joka on omiaan rentouttamaan työpäivän päätteeksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

– Huumori on jaksamisen kannalta todella tärkeää, sanoo Karelia-ammattikorkeakoulun yliopettaja Pirjo Vesa.

Hän on tehnyt kymmenisen vuotta sitten väitöstutkimuksen työhyvinvointia edistävästä huumorista hoitajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

– Huumori on mielenkiintoinen ilmiö, koska se peilaa työyhteisöstä aivan kaiken, myös maton alle lakaistavat asiat.

Työpaikoilla voi olla erityisiä huumorikavereita, joiden kanssa pelkkä katseenvaihto riittää osoitukseksi, että nyt on koominen tilanne päällä. Usein työpaikoilla liikkuu myös paljon hauskoja tarinoita. Työyhteisöissä onkin eräänlaisia historiankertojia, jotka ottavat hauskoilla tarinoillaan myös uudet työntekijät mukaan yhteisöön.

– Uuden työntekijän kanssa on hyvä aluksi hieman kuulostella, ettei tule ylilyöntejä. Kaikkihan eivät ole niin huumorintajuisia. Sitä pitää kunnioittaa eikä irvailla asiasta selän takana.

On myös tilanteita, joissa huumori ei irtoa.

Myös potilaat yleensä haluavat, että heidän kanssaan lasketaan leikkiä. Toki potilasta pitää ensin kuulostella, onko hän siihen valmis.

On myös tilanteita, joissa huumori ei irtoa. Elämässä voi tapahtua jotain, mikä vetää vakavaksi. Vasta kun tapahtuneen hyväksyy itse, siitä pystyy vitsailemaan.

Uskonto ja seksi ovat aiheita, joiden suhteen pitää olla varovainen. Vaikka ihminen itse laskee leikkiä esimerkiksi seksuaalisuudestaan, siihen saavat tarttua vain läheisimmät ihmiset. Jos joku vieraampi lähtee vitsailuun mukaan, se voi herättää suurta epäluottamusta.

– Huumorin käyttö vaatii hyvää tunneälyä. Huumoria oikein käyttävä ihminen on yleensä työyhteisössä erittäin pidetty, kunhan hän hoitaa hyvin myös työtehtävänsä.

Vaikka esimies ei ymmärtäisi huumoria, hänen on sallittava sen käyttö alaisilleen. Muuten huulenheitto tapahtuu selän takana.

Huumorin varjolla voidaan myös kiusata, alentaa tai lietsoa huonoa työmoraalia. Silloin esimiehen pitää puuttua asiaan. Joskus voi olla tarpeen keskustella yhdessä, missä meidän työpaikkamme huumorin rajat kulkevat.

Toisaalta pitkään toisensa tunteneet työkaverit voivat käyttää rajuakin huumoria ilman, että kukaan pahastuu.

Viisi koomista tilannetta – lukijat kertovat

  • Viimeksi purskahdin nauruun, kun päivystyksen hoitaja vastasi päivystyspuhelimeen ”äiti”.
  • Kollega riensi kertomaan, että presidentti on tullut sairaalaan vierailulle. Totuus oli, että sairaalan edessä seisoi ruumisauto.
  • Omainen niisti käyttämällään maskilla asukkaan nenän. Se siitä suojautumisesta!
  • Työkaveri oli verinäytettä ottaessa rauhoitellut lasta silittäen tämän jalkaa. Jälkeenpäin hän kuuli sen olleenkin isän jalka.
  • Olin lähdössä päiväkodissa aamuvuorosta kotiin, kun eräs lapsista tokaisi: ”Minne menet? Ootko menossa töihin?”

Tarinat on kerätty Tehy-lehden kesäkisasta, jonka aiheena oli työpaikan huumori. Julkaisemme hauskoja juttuja myös lehden Aluksi-palstalla. Lähetä oma juttusi: www.tehylehti.fi/huumori.

Mainos
Mainos