Kollega tiuskaisee, miten kannattaa toimia?

Työpsykologian tohtori Helena Åhman neuvoo, kuinka selvitä työelämän paineessa.

Kuvateksti
Vaativissa tilanteissa auttavat samat keinot, jotka parantavat läsnäoloa ja keskittymistä. Kuva iStock.

Miten kuuntelen asiakasta? Millaisella ajatuksella menen hoitoneuvotteluun? Miten ilmaisen itseäni?

Teemme päivittäin kymmeniä pieniä päätöksiä, joilla voi olla suuri vaikutus. Välillä ratkaisuja on tehtävä kovassa paineessa.

– Kun on kova kiire tai paljon häiriötekijöitä ja stressiä, aivojen toiminta heikkenee. Alamme tulkita toisten sanomisia kielteisemmin emmekä kuule intuitiivisia viestejämme, sanoo työpsykologian tohtori Helena Åhman.

Henkistä kestävyyttä voi onneksi parantaa. Vaativissa tilanteissa auttavat kaikki ne keinot, jotka parantavat läsnäoloa, keskittymistä ja rentoutumista.

1. Kehitä tilannetajua

Huomaatko, miten tunteet vaikuttavat työhösi? Ohjaavatko ne sanomisiasi ja tulkintojasi? Mihin suuntaat huomiosi? Jos toinen tiuskaisee, pidätkö häntä ikävänä ihmisenä, vai mietitkö, mistä hänen olotilansa johtuu? Tarvitseeko hän kenties apua?

Jokaisella on havaintoharhoja eli emme näe ympäristöä objektiivisesti. Siksi kannattaa välttää tietoisesti asettumista vastakkain toisen ihmisen kanssa. Tämä ei tarkoita, että aina pitäisi vain myötäillä.

Tiimityö korjaa havaintovirheitä. Kun juttelemme asioista kollegojen kanssa, huomaamme, miten muut näkevät ja kokevat asiat. Voimme myös kysyä neuvoa: ”Miten sinä tekisit ja toimisit tällaisessa tilanteessa?”

Parannat tilannetietoisuuttasi, kun pysähdyt muutamaksi sekunniksi ja rauhoitat itseäsi tietoisesti.

Erittäin vaikeissa tilanteissa voit tuntea olevasi umpikujassa. Luota silloinkin mielen voimaan: ratkaisu on olemassa, mutta et vielä vain huomaa sitä.

Eräs hoitotyöntekijä käyttäytyi työkavereiden mielestä muita kohtaan töykeästi ja epäarvostavasti. Hän itse ei kuitenkaan huomannut toimivansa niin. Korjatakseen käytöstään hän vaihtoi havaintosuodatinta, jonka läpi katsoi asioita. Hän teki työt normaaliin tapaan, mutta mietti, miten voisi sanoa ja tehdä asiat niin, että osoittaisi arvostavansa enemmän potilaita ja työkavereitaan. Päivän jälkeen hän kirjasi havaintojaan ylös. Uudenlaiset toimintatavat löytyvät vähitellen.

Esimerkin henkilö käytti arvostavaa havaintosuodatinta, mutta suodatin voi olla mikä tahansa, vaikkapa selkeyssuodatin tai läsnäoloa parantava suodatin.

2. Johda tunteita

Henkinen kestävyys ja työhyvinvointi lisääntyvät, kun ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä toisilleen. Esimiesten tulisi kannustaa työyhteisöään toisten tukemiseen.

Opettele johtamaan tunteitasi. Kun huomaat kokevasi jonkin epämiellyttävän tunteen, älä kiellä tai työnnä sitä pois mielestäsi. Sano itsellesi, että juuri tämä tunne on ihan ok. Kun hyväksyt sen, pystyt paremmin miettimään, miten ilmaiset sen ulospäin työpaikallasi.

Harjoittele läsnäolon taitoja. Ne auttavat kohtaamaan tilanteet ja ihmiset tuomitsematta. Vaikka toinen toimisi epämiellyttävällä tavalla, et suutukaan vaan suhtaudut häneen uteliaasti: ”Ai, tässä kävikin näin.” Pysyt rauhallisena ja löydät paremmin sen, mitä tilanteessa kannattaa sanoa tai tehdä.

Jos jokin menee pieleen, muista olla lempeä itsellesi.

3. Vaihda näkökulmaa

Kokeile seuraavaa: Kun menet tilanteeseen, päätä, että ajattelet ensin vain myönteisiä ja vasta myöhemmin kielteisiä seikkoja. Vastaavasti voit kuunnella ensin intuitiota ja miettiä asiaa rationaalisesti sen jälkeen.

Intuitio on hyvä keino, kun tietoa on liikaa tai liian vähän tai päätös pitää tehdä hyvin nopeasti. Intuitioon ei pidä luottaa sokeasti, sillä se voi sekoittua havaintoharhoihin – toiveisiin, tarpeisiin ja pelkoihin. Intuitiivisia ajatuksia kannattaa testata vertaamalla niitä rationaalisiin ratkaisuihin sekä pohtimalla niitä työyhteisön kanssa.

Tästä voit lukea Tehy-lehden jutun intuitiosta.

Omaksu kasvuasenne: Kun kohtaat esteitä, annatko periksi vai löydätkö uuden reitin? Kun saat kriittistä palautetta, ohitatko sen vai opitko siitä? Jos epäonnistut, tuomitsetko itsesi vai suhtaudutko itseesi lempeästi ja yrität uudelleen? Jos toinen menestyy, koetko sen uhkana vai inspiraation lähteenä?

4. Tuuleta rutiineja

Aivomme ovat rutiineja poimiva koneisto. Siksi on tärkeää pohtia aika ajoin omia tapojaan.

Muista, että asioita pitää toistaa vähintään 40–60 kertaa, ennen kuin ne muotoutuvat uusiksi käytännöiksi.

Aluksi uuden tekeminen vie tavallista enemmän energiaa, mutta toistojen myötä siitä tulee vanha rutiini.

Hyvä keino on luoda työpaikalla toimintamalleja tai listoja, jotka tulee käydä läpi erityisesti vaikeissa tilanteissa. Rautalankamallit toimivat muistin tukena ja varmistavat, ettei asiallinen toiminta unohdu tunnemyrskyssä.

5. Pidä huolta energiatasosta

Syö kunnolla ja juo päivän aikana riittävästi vettä. Ennen haastavaa tilannetta rentouta itsesi hengittelemällä syvään parisen minuuttia, sillä stressi muuttaa hengityksen pinnalliseksi.

Aivot eivät osaa erottaa, onko ­meneillään työaika vai vapaa-aika. Pysyäkseen henkisesti kestävänä ihminen tarvitsee monenlaista aikaa: tavoitteellista työskentelyaikaa, leikkimielistä luovaa aikaa, sosiaalista aikaa, itsensä pohdiskeluaikaa, fyysistä treeniaikaa, rentoutumisaikaa sekä aikaa perusasioille, kuten nukkumiselle ja syömiselle.

Teksti Merja Perttula