Miten sairauslomasta pitää ilmoittaa?

Kuvateksti
Työpaikalla on sovittava kenelle ja miten sairaustapauksesta ilmoitetaan. Kuva: iStock

Sairastuin yllättäen ja ilmoitin asiasta ohjeen mukaisesti osastonhoitajalle. Hänellä oli puhelinvastaaja päällä, ja jätin siihen viestin. Esimies ei soittanut takaisin, ja myöhemmin selvisi, että hän oli lähtenyt työpaikalta kesken päivän. Sairauslomani menee palkattomaksi, koska toimin kuulemma väärin. Onko työntekijä vastuussa, jos esimies ei virka-aikana vastaa puhelimeen?

Työsopimuslaki ei sisällä ilmoittamisvelvollisuutta koskevaa säännöstä. Useimpien työehtosopimusten mukaan sairauden takia työkyvyttömäksi tulleen työntekijän on viipymättä ilmoitettava sairaudestaan työnantajalle sekä annettava arvio siitä, milloin työkyvyttömyys päättyy.

Työpaikalla on sovittava kenelle ja miten sairaustapauksesta ilmoitetaan. Yleensä ilmoitus tehdään lähimmälle esimiehelle tai työnantajan ilmoittamalle yhteyshenkilölle.

Työnantajan on huolehdittava siitä, että työntekijät tietävät, miten toimia sairaustapauksissa. Työpaikan yleiseen käytäntöön voi kuulua, että poissaolosta on ilmoitettava esimiehelle puhelimitse.

Olet yrittänyt tavoittaa esimiestäsi ja jättänyt hänelle puhelinvastaajaan viestin. Jos olet noudattanyt työpaikallasi sovittua käytäntöä, eikä työntekijöitä ole ohjeistettu esimiehen poissaolon varalta, tulisi sinulla olla oikeus sairausajan palkkaan.

Ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen, joka auttaa sinua asian selvittämisessä.

Katariina Tirri, lakimies

Julkaistu Tehy-lehdessä 13/2010