Terveydenhuollon päihdeohjelmissa painottuvat ongelmatilanteiden tunnistaminen ja valvonta, kun taas ennaltaehkäisy jää vähälle huomiolle. Terveystieteiden maisteri Katrimaija Luurilan väitöskirja osoittaa, että hoitotyöntekijöiden haitallisen päihteiden käytön ennaltaehkäisyä ja varhaista puuttumista ei ole juurikaan tutkittu kansallisesti eikä kansainvälisesti. Tutkimukset painottuvat päihteiden käytön kuvaamiseen, valvontaan sekä toipumis- ja seurantaohjelmiin hoitotyöntekijöille.
Päihteiden käyttöön liittyvien valvontaviranomaisen valvontapäätösten dokumenttianalyysi kertoi, että päihtyneenä työskentely ja lääkevarkaus olivat pääsyyt ilmoitukseen. Sairaanhoitajien keski-ikä oli ilmoitushetkellä 43 vuotta. Puolella päihteinä olivat lääkkeet, neljäsosalla alkoholi ja viidenneksellä molemmat.
Päihteiden käyttö havaittiin työpaikalla kirjaamisepäselvyyksien, testien tai havaintojen perusteella. Lähes puolessa tapauksista tilanteeseen puuttunut henkilö oli hoitotyön esihenkilö ja kolmasosassa kollega. Yli puolessa tilanteista mukana olivat päihdepalvelut, puolessa työterveyshuolto ja kolmanneksessa mielenterveyspalvelut. Työpaikan prosessi päättyi kolmella neljästä työsuhteen päättymiseen.