Hoitajan työaikataistelu: tietokoneen vai potilaan vieressä?

Hoitajat voivat viettää enemmän aikaa tietokoneen äärellä kuin potilaiden luona. Toimivien ja aikaa säästävien tietoteknisten ratkaisujen tarve korostuu, kun tavoitteena on parantaa hoitotyön sujuvuutta ja potilaiden hyvinvointia.

Kun ajattelet hoitotyötä, mielikuvissasi saattaa välähtää kuva hoitajista, jotka huolehtivat sinusta vuorokauden ympäri. Todellisuudessa se on vain osa totuudesta, kuten Ylen jutussa kerrotut tuoreet tutkimustulokset osoittavat. 

Mittaus Tampereen yliopistollisessa sairaalassa paljasti, että hoitajat viettävät usein enemmän aikaa kansliassa kuin potilaiden luona. Tämä herättää kysymyksen: Mitä tapahtuu, kun paperi- ja kansliatyö vie enemmän aikaa kuin välitön hoitotyö?

Mittaustulokset kuvaavat hoitajien arkea. Potilaille jää monissa työpisteissä vähemmän aikaa kuin paperitöille, mikä vaikuttaa suoraan hoidon laatuun ja potilastyytyväisyyteen. Käytännössä tämä tarkoittaa tyytymätöntä potilaspalautetta: ”Hoitajani istui aina koneella, kun olisin häntä tarvinnut.”

Toki kirjaamisvelvoite ja muut sähköisesti tehtävät työt ovat tärkeä osa hoitotyötä, mutta niistä suoriutumiseen tulisi kehittää uusia ratkaisuja. Tosin sihteeritkin ovat jo kadonneet monesta hoitotyön kansliasta. Voisiko heidät palkata takaisin töihin, jotta hoitajien työaikaa vapautuisi sihteerin töiltä potilaiden hoitoon?

Palataanpa takaisin tietojärjestelmien käyttöön. Niiden tulisi toimia käyttäjäystävällisemmin, automatisoidummin ja sisältää esimerkiksi parempia valmiita fraaseja kuvaamaan rutiininomaista hoitotyötä. Jokaisen hoitajan tulisi saada kirjaamiseen avuksi puheentunnistus, saneluvaihtoehto ja mahdollisuus käyttää tekoälyä. 

Haaveissa olisi myös luotettava tekoälyllä varustettu kirjaamisrobotti, joka kuuntelisi esimerkiksi hoitokokouksen, kirjaisi keskeiset asiat ylös lain ja potilaan hoitoisuuden mukaan ja tiivistäisi ne napakaksi hoitotyön raportiksi. Sillä välin hoitaja voisi keskittyä toteuttamaan potilaan kanssa sovitut hoidolliset asiat.

Erityisesti hoitajapulan aikana leijonan osan työajasta vievä kansliatyö on suoranainen ongelma. Kun teet ja kirjaat puuttuvien kollegoiden työt, niin jokainen ymmärtää, ettei normaali työaika riitä kaikista työtehtävistä suoriutumiseen. Sellaisessa todellisuudessa jokainen turha klikkaus, saman tiedon tallentaminen eri järjestelmiin, latauskuvakkeiden tuijottelu ja IT-tukeen jonottaminen turhauttavat ja syövät työhyvinvointia.

On aika laittaa erittäin kalliiden tietokonejärjestelmien ostamiselle stoppi, jos niiden vaikutusta potilastyön sujuvuuteen ei ole luotettavasti pilotoitu ja arvioitu. Minua ainakin sote-alan tietojärjestelmien ostajana kiinnostaisi tietää, mikä on uuden järjestelmän käytön vaikutus välittömään hoitotyöaikaan potilastyössä ja miten näppärästi se integroituu jo olemassa olevien järjestelmien kanssa säästäen hoitajien aikaa. Aika kun on rahaa, jota ei kuulemma ole hoitotyössä tuhlattavaksi.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.