Kun äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevän terveydenhoitajan Ulpu Suomisen piti tavata lapsensa menettänyt perhe, häntä jännitti. Suominen epäröi, miten kohdata vanhemmat, jotka elivät suruista suurinta.
Suominen päätti olla vastaanotolla ennen kaikkea lähimmäinen.
”Otin kuuntelijan roolin ja olin oma itseni. Oikeita sanoja ei tarvinnut olla, kun ei sellaisia ehkä edes ole olemassa”, muistelee Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella Espoossa työskentelevä Suominen.
Avoin, lämmin asenne ja riittävyyden tunne omana itsenä auttoivat Suomista vaativassa tilanteessa. Ne ovat hyviä lähtökohtia muihinkin terveydenhuollon asiakaskohtaamisiin.
Kohtaamisen onnistuminen on kaikki kaikessa. Seinäjoen ammattikorkeakoulun yliopettajan, dosentti Mari Salminen-Tuomaalan mukaan kohtaamisen taito vaikuttaa niin hoidon onnistumiseen, asiakkaan omanarvontuntoon kuin hoidon järjestäjästä käytävään julkiseen keskusteluun.
”Kohtaamattomuus voi lisätä myös nuoren syrjäytymisen riskiä. Nuoren itsetunto ja jopa mielenterveys voivat heikentyä, jos nuori kokee, ettei häntä arvosteta”, sanoo Salminen-Tuomaala.
Syömishäiriöliiton asiantuntijan Katri Mikkilän mukaan terveydenhuollon ammattilaisten kanssa koettu tilanne voi osaltaan johtaa esimerkiksi syömishäiriön puhkeamiseen.
”Terveydenhuollon ihminen on auktoriteetti, jonka sanat painavat paljon”, Mikkilä tiivistää.
Tässä jutussa ammattilaiset pohtivat, miten erityisesti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset onnistuisivat kohtaamaan ihmisen hyvin.
Rutiinit romukoppaan
Kun Ulpu Suominen tapasi lapsensa menettäneen perheen, hän päätti lähteä tilanteeseen ilman suuria ennakko-oletuksia. Mari Salminen-Tuomaalan mukaan tämä olisi hyvä lähtökohta aina.
Vaikka rutiinit tuovat turvaa etenkin uran alkuvaiheessa, ne voivat rapauttaa vastaanotolla aitoa kohtaamista.
”Olisi hyvä, ettei etukäteen ajattelisi, että nyt tulee sellainen tai tällainen vanhempi tai nuori, vaan että lähtisi tapaamiseen ilman ennakko-oletuksia ja valmista käsikirjoitusta”, Salminen-Tuomaala sanoo.
Kohtaamisen onnistumista edistää ammattilaisen oma olemus ja jopa asento. Suominen kannustaa hymyyn. Jalat kannattaa asettaa tukevasti lattialle ja kädet pitää puuskan sijasta avoimina.
”Sellainen tekee itselle juurtuneen olon.”
Kohtaaminen kannattaa aloittaa small talkilla, kevyellä jutustelulla. Harva on valmis hyppäämään syvään päähän heti. Avoimet kysymykset esimerkiksi pinnalla olevista nuorten elämää koskevista asioista tai vaikka perinteisesti päivän säästä voivat murtaa jäätä.
Toisaalta kohtaamisen onnistuminen edellyttää myös tunnelman ja toisen ihmisen aistimista.
”Tässä ammatissa kehittyy tuntosarvet siihen, millainen toinen ihminen on. Nopeasti ymmärtää, onko vastassa ihminen, joka haluaa rupatella ensin niitä näitä vai joka haluaa vain hoitaa asiat nopeasti ja lähteä”, Suominen kuvailee.
Auktoriteettimaista ja tätimäistä puhetta kannattaa välttää.
Puhuttiin vastaanotolla mistä tahansa, tietyntyyliset ammattilaisen lauseet auttavat tilannetta. Vuorovaikutusta edistävät esimerkiksi avoimet, yksilölliset kysymykset, joihin vastapuoli joutuu pohtimaan vastausta.
Vastaanotosta jää parempi mieli todennäköisesti myös silloin, jos tehtäviä toimenpiteitä ja etenkin päätöksiä pohditaan ja perustellaan yhdessä.
”On hyvä, jos asiakas saa tietoa hoitovaihtoehdoista ja voi osallistua päätöksiin sen sijaan, että hoitaja vain määrää, että näin toimitaan. Auktoriteettimaista ja tätimäistä puhetta kannattaa muutenkin välttää”, Salminen-Tuomaala kehottaa.
Kysy hankalistakin asioista
Oppikirjassa perusvastaanottokäynti sujuisi ehkä varsin mallikkaasti jo näillä periaatteilla. Todellisuudessa peruskäyntiä ei edes ole olemassa. Jokaisen ihmisen tilanne on uniikki – varsinkin jos pöydällä ihmiselämän intiimeimpiä asioita.
Vastaanoton vaikeita aiheita ovat esimerkiksi lapsen kurittaminen, ylipaino ja mielenterveysongelmat.
Kohtaamista auttaa, jos ammattilainen ymmärtää, miten vaikeita tunteita moni vastaanotolla käsiteltävä asia voi vastapuolessa aiheuttaa.
”Esimerkiksi nuoren mielenterveysasioista keskusteleminen voi herättää vanhemmassa syyllisyyttä ja häpeää. Ammattilaisen näkökulmasta puheeksi ottamisen vaikeutta lisää se, jos myös vanhemmilla itsellään on mielenterveyden ongelmia ja elämä perheessä altistaa lapsen samoille ongelmille”, Mari Salminen-Tuomaala sanoo.
Ulpu Suominen muistuttaa itseään vaikeissa tilanteissa siitä, että terveydenhoitajana hänellä on velvollisuus kysyä myös hankalista asioista. Avoimet kysymykset ja vastausten pohtiminen vastapuolen kanssa yhdessä auttavat myös aroissa aiheissa.
”Esimerkiksi lapsen kurittamiseen liittyen voisin kysyä, miten teillä kotona ratkaistaan ristiriitatilanteita.”
Suominen tarkkailee myös lapsen ja vanhemman vuorovaikutusta saadakseen lisää tietoa siitä, miten asiat oikeasti ovat.
”Neuvolassa lapselle tulee harmeja, kun esimerkiksi rokotukset tuottavat kipua. Huomioni kiinnittää se, jos aikuinen suuttuu lapselle, joka tihrustaa itkua tai kiukuttelee.”
Salminen-Tuomaala toivoo, että vastaanottokäynnillä olisi erityisesti vaikeammissa aiheissa tilaa kuulla kaikkia osapuolia ja että asian ratkaisemiseen otettaisiin tarvittaessa mukaan myös muita ammattilaisia, kuten psykologi.