STTK: Naisten ja miesten samapalkkaisuutta edistämään tarkoitettu direktiivi vesittyi – "Ei edistä muutosta niin tehokkaasti kuin olisi tarpeen ja mahdollista"

"Uudistus ei edistä sukupuolten välistä palkkatasa-arvoa niin tehokkaasti kuin olisi tarpeen ja mahdollista", STTK:n tasa-arvojuristi Ville Kirvesniemi sanoo.

Kuvateksti
Naisten ja miesten väliset palkkaerot Suomessa koko työmarkkinoilla ovat STTK:n mukaan noin 16 prosenttia miesten hyväksi.
Kuva: iStock

Palkka-avoimuusdirektiivi on Suomessa jäämässä tehottomaksi, koska hallitus esittää direktiivin tuomista kansalliseen lainsäädäntöön vain minimissään. Näin toteaa STTK, joka on jättänyt työryhmän valmistelemaan hallituksen esitykseen eriävän mielipiteen.

Kolmikantainen työryhmä on saanut valmiiksi luonnoksen esityksestä Euroopan unionin palkka-avoimuusdirektiivin kansalliseksi täytäntöönpanoksi. Direktiivit ovat EU-lainsäädäntöä, jonka jäsenvaltio siirtää kansalliseen lainsäädäntöön harkintansa muokaisesti. 

Työryhmän tehtävänä oli valmistella hallituksen esityksen muotoon ehdotus palkka-avoimuusdirektiivin kansalliseksi täytäntöönpanoksi.

Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Henkilö pitelee puhelinta, jossa näkyy Tehy-lehden uutiskirje. Taustalla kannettavan näytöllä iloisia festivaalijuhlijoita. Mainoksessa teksti: "Voita festariliput! Tilaa Tehy-lehden uutiskirje ja voita liput Tikkurila Festivaaleille! Arvonta suoritetaan 18.6." sekä painike "Osallistu arvontaan".
Mainos päättyy

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:lla oli edustus työryhmässä. 

"Uudistus ei edistä sukupuolten välistä palkkatasa-arvoa niin tehokkaasti kuin olisi tarpeen ja mahdollista", STTK:n tasa-arvojuristi Ville Kirvesniemi sanoo.  

STTK:n mukaan direktiivissä olisi ollut lukuisia työkaluja, joilla olisi ollut mahdollista edistää miesten ja naisten samapalkkaisuutta.

Moni direktiivin säännös on nyt tekemässä kansallisesta sääntelystä entistä epäselvempää ja tulkinnanvaraista. Direktiivin tavoite on tukea naisten ja miesten välistä samapalkkaisuutta.

"Hyvää on se, että samanarvoinen työ määriteltäisiin tasa-arvolaissa. Huonoa on, että vain osa määritelmästä säädettäisiin laissa ja loput kuvattaisiin lain perusteluissa. Direktiivin tehokas täytäntöönpano edellyttää saman ja samanarvoisen työn määrittelemistä kokonaisuudessaan tasa-arvolaissa", Kirvesniemi sanoo.

STTK kannatti esimerkiksi palkkaraportoinnin ja palkka-arvioinnin soveltamisrajan asettamista nykyisen tasa-arvolain palkkakartoitusta vastaavalle tasolle - eli vähintään 30 työntekijän työpaikoille. 

Minimitäytäntöönpano on nyt johtanut siihen, että lakiin kaavaillaan eri soveltamisalarajoja palkkakartoitusten (30 henkilöä) lisäksi palkkaraportoinnille ja palkka-arvioinnille (100 henkilöä).    

STTK esitti, että kanneajat yhtenäistettäisiin kolmeen vuoteen ja ne koskisivat kaikkia tasa-arvolain syrjintätilanteita. 

Minimisääntelyn vuoksi kanneajat monimutkaistuvat. Vastedes kanneaika olisi työhönottotilanteissa vuosi, palkkasyrjintätilanteissa kolme vuotta ja muissa syrjintätilanteissa kaksi.  

Myös mahdolliset seuraamukset työnantajille velvoitteiden laiminlyönnistä ovat jäämässä näennäisiksi ja tehottomiksi. Pääasiallinen seuraamus olisi uhkasakko. 

"Uhkasakon määrääminen olisi yksittäiselle työntekijälle ja -hakijalle niin monimutkainen ja pitkä prosessi, että se voi muodostua oikeusturvan esteeksi. Uhkasakon varoittava vaikutus jäisi käytännössä olemattomaksi. Seuraamukset eivät ole tehokkaita, jos niiden toteutuminen edellyttää vuosien byrokratiaa", Kirvesniemi sanoo.