Kuva: Pixabay

Mitä hoitaja entisestä työnantajastaan kertoo?

Paras työpaikan suosittelija on sen entinen työntekijä. Siis silloin, kun hän on siirtynyt uusiin tehtäviin hyvillä mielin. Hoitajapulassa kilpailu osaavista hoitajista kiihtyy jatkuvasti. Siksi työnantajan kannattaa tarkkaan miettiä, miksi hoitaja suosittelisi työpaikkaa kollegalleen. Se on työnantajalle paras ja halvin rekrytointikanava.

Kun hoitajia on ylipäätään vähän saatavilla ja puskaradio soi, työnantajan hyvä maine on kaikki kaikessa. Sopuisaan ja hyvään lähtemiseen satsaamisen sijasta hoitajia kannattaa kuunnella jatkuvasti tarkalla korvalla. Muussa tapauksessa ovi alkaa käydä kuin tavaratalon tuulikaapissa, eikä osaavaa hoitohenkilökuntaa saada pian mistään. Näin kävi muun muassa Esperi-kohussa.

Työnantajan ja esimiehen tuleekin panostaa keskusteluihin, kehittämisideoihin, hoitajien yksilölliseen kuunteluun ja sitä myötä virheliikkeiden ketterään korjaamiseen. Tässä ajassa kun ei rekrytointipuheilla enää pärjää, vaan jokaisen työnantajan on mietittävä hoitajien pitovoimaa. Siksi hoitajan lähtösuunnitelmiin ja -kokemukseen tulisi suhtautua rekrytointia vastaavalla innolla ja osaamisella. Jo opiskelijat kyselevät hoitajilta vinkkejä hyvistä harjoittelupaikoista, joissa heitä ei kohdella tökerösti.

Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos

Pian entisen työntekijän kanssa kannattaa käydä työpaikan ja hoitohenkilökunnan työolojen kehittämiseen tähtäävä lähtökeskustelu. Paras lähtökeskustelu ei tosin ole aina pönötys pomoa vastapäätä. Sen voi hoitaa myös rekrytoinnista tai henkilöstöstä vastaava ammattilainen. Sellainen luotettavan oloinen, mutta käytännön hoitotyön näkökulmasta vähän etäinen tyyppi, jolle ei pelota avautua työpaikan tilanteesta. Hänelle voi  siis kertoa reilusti työpaikkansa risut ja ruusut. Sellaista kokemusta ei korvaa esimerkiksi sähköpostitse perään lähetetty lähtökysely.

Hoitotyössä edes toiselle alalle lähtevä hoitaja ei ole työnantajan näkökulmasta menetetty tapaus. Osaavia sijaisia tarvitaan aina. Mikä sen parempaa kuin reservissä oleva entinen hoitaja, joka tuntee työpaikan hoitotyön kuin omat taskunsa? Se tosin vaatii, että hoitaja haluaa tulla vanhaan työpaikkaansa vielä joskus keikalle. Yksi merkittävä tekijä palaamiseen on mieleen jäänyt työnantajan ja esimiehen reilu johtamistyyli.

Ylpeys omasta työnantajasta, hoitotyön laadusta ja omasta osaamisesta on hoitajalle merkittävä asia. Hoitajan varsinaiseen työsopimukseen kuuluvat vain ajan vaihtaminen rahaan sekä lojaliteetti- ja salassapitosäädökset. Jos työnantaja menee sieltä mistä aita on matalin, niin tekee myös työntekijä. Siksi sitoutuminen ja joustaminen ovat tärkeitä ominaisuuksia puolin ja toisin.

Sosiaali- ja terveysalalla tiedetään varsin hyvin, että koko ala pyörii hoitajien työvuorojen vaihdoilla, sijaisarmeijalla ja hoitajien tekemillä joustoilla. Sen osoitti viime vuonna Tehyn ja Superin ylityö- ja vuoronvaihtokielto. Sillä oli muutamassa tunnissa välitön vaikutus potilaiden hoitoon.

Edellä mainitusta syystä työnantajan on syytä pitää mielessä hoitajan reilu kohtelu hänen viimeiseen työpäiväänsä saakka. Erityisesti kannattaa tarkastella hoitotyön vaativuutta suhteessa työstä maksettaviin palkanlisiin, hoitajamitoitukseen ja hyvään työilmapiiriin. Sillä kun on paljonkin väliä, mitä entiset hoitotyöntekijät työnantajasta kollegoilleen ja hoitoalaa opiskeleville kertovat.

Lue myös: Hoitotyössä vaikenemisen kulttuuri joutaa roskakoriin

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.

 

Mainos
Mainos