Tarinoiden voima näkyy molemmissa ammateissani

Työskentelen sekä hoitajana että viestinnän ammattilaisena. Kahden alan välillä on yllättävän paljon yhtäläisyyksiä.

Kuva: Jan Holmberg

työskentelen sekä hoitotyön että viestinnän parissa. Viestintäammattilaisen työssä menestyksekäs strategia perustuu syväymmärrykseen asiakkaan tarpeista. Sama periaate pätee sairaanhoitajan työhöni. Onnistuneen hoitotyön varmistamiseksi on välttämätöntä, että ymmärrän potilaan tarpeet ja toiveet. Asiakaslähtöisyys on siis yhtä lailla avain ihmislähtöiseen hoitotyöhön.

Viestinnän työni rakentuu vahvojen ja joustavien vuorovaikutustaitojen varaan. Ne ovat tärkeät ja tutut eväät psykiatrisen sairaanhoitajan työstäni. Kyky kommunikoida selkeästi ja empaattisesti on välttämätöntä potilaiden ja heidän läheistensä kohtaamisessa. Onnistunut, personoitu ja oikea-aikainen vuorovaikutus luo aina luottamusta.

Sekä sairaanhoitajana että viestintäammattilaisena kohtaan välillä stressaavia tilanteita. Hoitajajana kohtaan kiirepäiviä ja akuuttihoitoa vaativia tilanteita. Viestintäammattilaisen työssäni stressipiikit nostavat päätään tiukkojen julkaisutaulujen tai kriisiviestinnän yhteydessä. Onneksi työni sairaanhoitajana on valmistanut minua hektiseen viestinnän työhön.

Viestinnän ammattilaiset rakentavat brändiä tuotteille, mutta entä jos rakentaisimme oman brändimme hoitotyössä? Luotettavan hoitajan ammattilaisbrändi voi vaikuttaa potilaisiin ja heidän läheisiinsä positiivisella tavalla. Ei haittaa, jos tulet tunnetuksi ammattilaisena, joka yhdistää vaikkapa huippuosaamisensa empaattiseen kohtaamiseen. Näin toimit työurasi, hoitoalan ja työpaikkasi tärkeimpänä käyntikorttina.

Viestintä on siirtynyt yhä enemmän digitaaliseen maailmaan, ja saman suuntaan kuljemme terveydenhuollossa. Potilaat hakevat tietoa verkosta, ja terveydenhuollon ammattilaisten on oltava mukana tässä kehityksessä. Miten voisimme parhaiten hyödyntää hoitotyön digitaalista viestintää vaikkapa potilaiden terveyden edistämiseksi ja sitouttamiseksi hoitoon? Siinä työssä hyvästä viestinnän ammattilaisesta on apua.

Lopuksi on tunnustettava, että uskon aina ja kaikkialla tarinoiden voimaan. Viestinnän työssäni tarinankerronta on maailmoja muuttava työkalu. Tarinat luovat siteitä ihmisten välille ja herättävät tunteita. Sama periaate toimii sairaanhoitajan työssäni. Potilaideni kanssa jutellessa tarinallisuus voi tehdä monimutkaisista hoito- tai lääketieteellisistä asioista heille ymmärrettävämpiä ja inhimillisempiä.

 

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.