Voiko sairaanhoitajille opettaa rohkeutta?

Kuvateksti
Kuva: Unsplash

Viime viikolla blogahdin siitä, miten rohkea ihmisen on hoitotyössä oltava. Kysyin muutamalta sairaanhoidon opiskelijalta puhutaanko asiasta heidän koulutuksessaan. Monen vastaus oli, ettei asiasta ole ollut puhetta. Ensimmäisen kerran asia oli tullut monelle vastaan vasta käytännön harjoittelussa.

Jäin miettimään, voiko rohkeutta opettaa. Onko kyseessä ominaisuus, joka ihmisellä joko luonnostaan on tai ei ole? Oletammeko, että hoitotyön opiskelija hoksaa itse asian merkityksen, joten sitä ei tarvitse opettaa? Että rohkeus kasvaa koulutuksen ja ammattitaidon karttumisen aikana itsestään.

Kohtuullista olisi, että asiaan hoitotyön opetuksen aikana hetkeksi syvennyttäisiin. Parasta olisi, että rohkeutta ja ujoutta pohdittaisiin sairaanhoitajan etiikan näkökulmasta. Ettei sitä mainittaisi ikään kuin ohimennen hyvän sairaanhoitajan ominaisuutena.

Rohkeuden tiedostaminen on tärkeää, koska sairaanhoitaja tarvitsee sitä työssään niin monissa tilanteissa ja lähes jokaisessa työvuorossa. Hyvin ujolle opiskelijalle rohkeutta voi olla ylipäätään hoitaa potilasta. Uhkarohkeus taas näkyy liiallisena riskinottona potilaan hoitotyössä, johon opiskelijan osaaminen ei vielä riitä. Riittäkö silloin, että heille todetaan ykskantaan: jollei jotain hoitotyön asiaa osaa, niin aina saa tai pitää osata kysyä. 

Rohkeusmittarin lukema olisi hyvä opiskelijan ja hänen opettajansa ja ohjaajansa tiedostaa, kun käytännön hoitotyötä harjoitellaan. Siten sairaanhoitajan ammatissa voi kehittyä ajatuksella, tehokkaasti ja saada kosketuksen tunteisiinsa. Myös hoitotyössä kulloinkin tarvittavaan rohkeuden laatuun ja säätelyyn voi opiskelijan ohjauksessa silloin empaattisesti puuttua. Vaikka kyllä opiskelijat myös yllättävät ohjaajansa. Esimerkiksi persoonaltaan ujo voi ammatissaan tehdä rohkeita ratkaisuja, ja päinvastoin.

Rohkeuttaan epäilevä sairaanhoidon opiskelija voi empiä olevansa oikealla alalla. Silloin hän tarvitsee tukea, yhdessä pohtimista ja ohjausta. Mutta pohdin sitäkin, että onko yksittäisen opiskelijan rohkeuden pohtimiseen ammattikorkeakoulussa tai käytännön harjoittelupaikassa enää aikaa. Vaikuttaa siltä kuin erityisesti nuorten opiskelijoiden tulisi olla valmiita varsin itsenäiseen otteeseen opiskelu- ja harjoittelupaikoissa. Onko sairaanhoitajan koulutuksessa siis tarkoitus erotella jyvät akanoista ennen työelämään astumista?

Sairaanhoitajana toimimisen perusvaatimuksiin tulisi olla aikaa paneutua jo opiskeluaikana. Sairaanhoitajan työssä vaadittava rohkeus on yksi niistä. Kenellä olisi riittävästi aikaa paneutua rohkean hoitotyön merkitykseen jokaisen sairaanhoidon opiskelijan ­– ja miksei valmiinkin sairaanhoitajan ­– kanssa? Hoitotyössä rohkeuden puute kun voi yllättää joskus kokeneenkin sairaanhoitajan.

 

Seuraa ja kommentoi blogia. Tämä teksti myös tykkää, kun sitä jaetaan luettavaksi muille. Mainion Facebook-sivulle pääset tästä.